۱
یادداشتی از فروغ هاشمی :

ادبیات کودک و نوجوان یکی از مهمترین شاخه هایی در ادبیات دنیا

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۴
Share/Save/Bookmark
 
یادداشتی از فروغ هاشمی :
ادبیات کودک و نوجوان یکی از مهمترین شاخه هایی در ادبیات دنیا
 

به بهانه ۱۸ تیر ماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان..
صحبت نو : فروغ هاشمی /ادبیات کودک و نوجوان یکی از مهمترین شاخه هایی است که در ادبیات دنیا به آن  توجه ویژه ای شده است و در کشور ما نیز چندسالی است که به مقوله ادبیات و کتاب و کتابخوانی همراه با برنامه ها و همایش ها و برگزاری دورهمی ها و تقویت انجمن های ادبی و انجمن های قلم اولویت فعالان این عرصه شده است چندسالی است که ثبت جام باشگاههای کتابخوانی کودکان و نوجوان که کاری زیبا   از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در گوشه گوشه این سرزمین پهناور در جهت ترویج و تشویق و علاقه مند کردن کودکان و نوجوانان به این امر با  دقت زیادی دنبال می شود و برنامه های بسیار خوبی نیز تا کنون در سطح ملی برگزار کرده است و مسئولین برگزاری جام باشگاهها حضوری حتی به دورترین شهرها و روستاهای ایران رفته و کمک می کنند تا علاقه مندی و ایجاد انگیزه را دربین این قشر رواج دهند‌ و تا کنون یکی از طرح های موفق در این زمینه بوده است،البته اگر بخواهیم از تلاش ها بگوییم بهتر است اختصاصی به آن پرداخته شود پس،
قبل از هرچیز بهتر است بدانیم که به احترام مهدی آذر یزدی یکی از نویسندگان خوب ایرانی وبا توجه رای شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز نامگذاری شد،بماند که گاهی ادب دوستان اعلام می کردند که می توانست این روز به مناسبت دیگر و به نام نویسنده ای دیگر باشد اما این تصمیم گرفته شد و نامگذاری صورت گرفت.
حال گذری داشته باشیم به ادبیات کودک و نوجوان از زمان آشنایی کودک.
.......
کودک با ادبیات از زمانی  آشنا می شود که کمی به اطراف و اطرافیان خود آشناست ،و یا بهتر است بگوییم وقتی نوزادی متولد می شود ابتدا با ادبیات فولکلور آشنا می شود،گوش او نوای لالایی مادر را حس می کند و می شنود و همراه با رشد  با قصه ها و ضرب المثل ها و حکایت هاآشنا می شود،کلام مادر  سرشار از احساس است و کودک انس و الفتی عجیب با آن پیدا می کند.
پیشینه تاریخی ادبیات راخیلی از  همین مادران با توجه به دانش و توانایی و مخاطب خود تولید می کنند و خود را با شرایطی که در آن قرار دارند وفق می دهند.مادران یکی از اهداف تربیتی را از سنین کودکی و در قالب بافت فرهنگی می آموزند و بوسیله ادبیات گفتاری منتقل می کنندو ارزش ها و سلیقه های آنها را مدنظر قرار می دهند موسیقی،وزن و قافیه،واژه های درهم برهم و بازی با کلماتی آهنگین و گاهی بی معنی از ویژگی های مشترک در هر فرهنگ برای انتقال ادبیات است.
واسطه اصلی ادبیات کودکان و نوجوان، بزرگسالان هستندو آنها می توانند از ابتدا برایشان بگویند و بخوانند و اندیشه های خود را به ذهن کودک حواله کنند و به نسلی دیگر بفرستند.

به یاد داشته باشیم که کودکان همیشه از آنچه می بینند و می شوند و برایشان می خوانند تاثیر می گیرند،البته هدف اصلی دنبال کردن  ادبیات کودک و نوجوان سوای از جنبه تفریحی باید تقویت ارزش ها باشد،کودک نوپا هنوز با تکنولوژی آشنا نیست و ذهنی پاک و بی آلایش داردو بهتر می تواند ارتباطی عمیق برقرار کند ومیزان علاقه مندی را باز هم به واسطه همراهان زندگی خانواده و مهدها و سپس مراحل بالاتر در خود پرورش دهد.
این که به اجبار بخواهیم کودکان و نوجوانانی کتاب خوان و دنبال کننده ادبیات داشته باشیم بعید به نظر می رسد اما می توانیم کمک کنیم از کودکی با یادگیری برحسب علاقه مندی همراه با آشنایی ادبیات در قالب شعر ،داستان،نمایش،موسیقی،شاهنامه خوانی و....علاقه مندی خود را دنبال کنند و این همت خانواده،مسئولین و مربیان همراه را می طلبد.
البته ناگفته نماند نویسندگان و تصویر گران کتابهای کودک و نوجوان سوای از اینکه به دنبال پیام اخلاقی و آموزنده باشند باید توجه کنند که هیجان و درگیر کردن ذهن و تصویر سازی و رنگ و لعاب دادن به کتاب می تواند جذب مخاطب کند.هرچند نحوه خوانش کمک شایانی می کند که همراه با سرگرمی،آموزش خلاقیت ایجاد نماید و قدرت تخیل اورا درگیر کند.
با تبریک این روز به همه کودکان خوب ایران زمین و بادرودی بر روح نویسنده پرتیتراژ ایرانی مهدی  آذریزدی که تلاش کرد قصه های خوب برای بچه های خوب را ماندگار کند و سایر کتابهای خوبش نیز هنوز کانون توجه کودکان و نوجوانان است ،از تمام مسئولین امر خواهش میکنم ادبیات را از کودکی جدی بگیرند تا در نوجوانی علاقه و انگیزه دنبال کردن و به تبعه آن سنین بالاتر داشته باشندو توجه گاهی صرف برگزاری یک مراسم یا برنامه یا مسابقه نباشد و کمترین کمک این است که لااقل کودک هر شهر و روستا با ادبیات عامیانه و فرهنگ بومی و محلی آشنا شود هرچند گفتیم خانواده بسیار مهم است اما کودک و نوجوان بعد از خانه از مهدکودک در اختیار مربیان است و در مدرسه نیز دبیران ادبیات هستند که می توانند در زمینه پژوهش و گسترش توسط دانش آموزان در سطح استانی و منطقه ای و حتی کشوری تاثیر گذار باشند.زیباست که تمام کودکان و نوجوانان ایرانی با ادبیات جای جای سرزمین خود آشنا شوند و

برای همدیگر از ادبیات شهر و روستای خود بگویند و بنویسند.
ذهن کودک همچون باغچه ای است که می توان در آن بهترین ها را کاشت و در نوجوانی و جوانی رشد و پرورش داد.

کودکان را از کودکی دریابیم...
فروغ هاشمی/تیرماه ۱۳۹۶
کد مطلب: 4917
 


 
کتابدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۴-۱۹ ۱۰:۲۱:۵۳
عالی عالی.ای کاش توجه همگانی خصوصا لارستان به این امر بیشتر میشد. (3055)