گزارشی از روند پیشرفت احداث همزمان 3 تونل در لارستان

 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
Share/Save/Bookmark
 
 
"عبور از گردنه های پر پيچ و خم جاده با احداث 3 تونل به طور همزمان"

صحبت نو : به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان ، مهندس محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه وشهرسازی لارستان اقدامات حاصل از احداث 3 تونل که به طور همزمان در حوزه ی استحفاظی این اداره کل در حال اجرا است را تشریح و گزارشی از روند پیشرفت هریک را به طور جداگانه بیان کرد :   

🔸تونل شهدای خلیج فارس ( بالنگستان ) 🔸

باقری فرد با بیان اینکه : همواره یکی از اهداف اداره کل راه وشهرسازی لارستان حذف نقاط حادثه خیز و خطرناک در محورهای مختلف می باشد و احداث تونل شهدای خلیج فارس را یکی ازهمین اقدامات مهم در این راستا عنوان کرد .
باقری فرد ادامه داد : اعتقاد داریم که دیگر مسیر گردنه ی بالنگستان در محور ارد – فداغ برای تردد ایمن مناسب نبود و به همین دلیل پس از بررسی‌های کارشناسانه  اولویت در توسعه ی این محور  قرار گرفت و با همه ای این تفاسیر اقدامات لازم نسبت به ساخت و ایجاد تونل ‌شهدای خلیج فارس در فضای زیر سطحی جهت تغییر مسیر ، در حال انجام است.
وی افزود : با احداث این تونل به طول 840 متر در محور ارد به فداغ ، گردنه صعب العبور بالنگستان حذف میگردد و ماحصل آن  12 کیلومتر کاهش مسیر در این محور می باشد.
وی با تاکید بر لزوم تسریع بخشی در تکمیل تونل شهدای خلیج فارس اظهار داشت : بحمدلله با افزایش یک شیفت کاری از سوی پیمانکار مستقر مراحل ساخت تونل شهدای خلیج فارس ( بالنگستان ) سرعت بیشتری به خود گرفته است و عملیات انفجار جهت پیشروی در حفاری تونل روزانه در حال انجام است و عملیات حفاری 240 متر از این تونل تاکنون تحقق یافته است .

🔸تونل شهید باقری لامرد ( بزرگترین تونل جنوب کشور ) 🔸

باقری فرد در بخش دیگری از تشریح جزئیات تونل های در حال ساخت اظهار داشت : تونل شهید باقری با طول 2650 متر ، بزرگترین تونل جنوب کشور محسوب می شود و تاکنون اقدامات خوبی نسبت به تکمیل آن توسط پیمانکار صورت گرفته است . این تونل افزون بر حذف نقاط سخت گذر و پیچ‌های خطرناک کاهش قابل توجهی در زمان و مسافت را برای محور لامرد - خنج به وجود می آورد.

مدیر کل راه وشهرسازی لارستان با ابراز رضایت از پیشرفت فیزیکی تونل شهید باقری تصریح کرد : عملیات 458 متر لاینینگ اصلی (پوشش یکپارچه بتنی مسلح سقف و دیواره ها) تکمیل شده و برای 2200 متر دیگر تونل از لاینینگ شاتکریت الیافی استفاده خواهد شد .
وی اجرای لاینینگ شاتکریت الیافی در این تونل را در کشور کم نظیر دانست و خاطرنشان کرد : سرعت بالا که روزانه می تواند 7 متر از طول تونل را از این طریق پوشش دهد و نیز استحکام و دوام خوب از مزایای استفاده از این تکنولوژی روز است .
وی در ادامه با اشاره بر تاثیرات مثبت ناشی از اجرای این پروژه عنوان داشت :  این تونل تاثیرات ارزشمندی را در محور خنج به لامرد به همراه خواهد داشت ، و  با احداث این تونل در مسیر لامرد- خنج ، طول مسیر لامرد به شیراز نیز 45 کیلومتر کاهش می یابد.

🔸تونل وحدت  ( بزن )🔸

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت : یکی ازگام های مهم ديگر در توسعه شريان‌هاي ارتباطي عملیاتی شدن احداث تونل وحدت در محور لار – جهرم می باشد و پس از تونل شهید باقری لامرد ، و تونل شهدای خلیج فارس شاهد روند روبه جلو در این تونل می باشیم .
وی ادامه داد : بر همين اساس و به منظور كاهش و تقسيم بخشي از بار ترافيكي سنگين و اقدامات اساسی در راستای دوبانده  شدن محور لار – جهرم اولویت را در بخش هایی لحاظ کرده ایم که ازنظر ماهیت فیزیکی جاده ، احداث آن ها زمان بر و هزینه آن ها بیشتر می باشد و امیدواریم پس از مرتفع شدن گلوگاه های محور لار- جهرم ، دیگر بخش های باقی مانده که عملا از لحاظ جغرافیایی نیز شرایط مناسب تری را دارا هستند بتوانند تسهیل در روند دوبانده شدن و موجبات تحقق پیشرفت راه های مواصلاتی منطقه را فراهم نمایند.  
باقری فرد خاطر نشان کرد : طول این تونل 730 متر است که البته می بایست یک کیلومتر و  300 متر راهسازی نیز در این پروژه انجام شود که دسترسی به ورودی و خروجی تونل را در برگیرد . هم اکنون  بیش از 85 متر حفاری از سمت ورودی و خروجی تونل انجام شده و امیدواریم با آغاز عملیات انفجار در این تونل معادلات عددی پیشروی آن سرعت بیشتری به خود بگیرد .

مدیرکل راه وشهرسازی لارستان در پایان افزود : در لباس سربازان جبهه های سازندگی شهر و کشورمان در افق خدمت به مردم و جامعه ی نوین مهدوی از پای نمی نشینیم و با القای فضای جهادی در حوزه ی ساخت راه ان شا الله حوزه ی اداره کل راه و شهرسازی لارستان را به کارگاه سازندگی مبدل خواهیم کرد .
کد مطلب: 4914